Leerobject

De robot is niet alleen als leermiddel, maar ook als leerobject te gebruiken. Hij is namelijk niet alleen een plastic omhulsel. Onder het omhulsel schuilen vele technische disciplines. Sensoren, motoren, luidsprekers, camera’s, microfoons en chips, zijn voorbeelden van technische componenten die allemaal met elkaar in verbinding staan. De robot doet echter niets als hij niet geprogrammeerd wordt. Smartrobot.solutions implementeert programmatuur op basis van leermethodes waardoor de robot een leermiddel wordt.
Het programmeren of ‘sleutelen’ aan de technische componenten van de robot maakt hem tot een leerobject. Studenten van het (v)mbo, hbo of wo kunnen de robot gebruiken om zo het vak robotica of aanverwante technische vakken te leren.
Het succes van de robot staat of valt – naast goede programmatuur met een goed doordacht concept. Ook studenten die geen technische opleiding volgen, kunnen bekijken hoe nieuwe technologieën in een specifieke context zijn te gebruiken.
Naast het hbo of wo zijn robots zoals de IPAL ook nuttig om kinderen te leren programmeren of te interesseren voor techniek. Iets waar – met name in de nabije toekomst- een grote behoefte aan is. IPAL kan tevens worden gebruikt voor promotionele doeleinden en workshops om kinderen te leren programmeren. Niet om van kinderen programmeurs te maken, maar om ze te leren ‘creëren’ en vaardigheden zoals creatief en logisch denken te bevorderen.