Autisme

De IPAL kan ook worden ingezet bij kinderen met bijvoorbeeld concentratieproblemen of vormen van autisme. Doordat de robot geduldig is, geen onverwachte bewegingen of opmerkingen maakt en emoties kan herkennen en uitten, voelen autistische kinderen zich veilig bij de robot, durven er tegen te praten en luisteren er erg goed naar.
“Ik vind het fijn als je me aankijkt” zegt de robot terwijl de blik van een kind herhaaldelijk afdwaalt. Door dit soort functionaliteiten leert de robot een leerling tevens sociaal gedrag aan. Door de menselijke bewegingen, spraak en geluid kan de robot ook goed imiteren. “Raad eens wat ik uitbeeld” vraagt de robot, waarna hij met gestrekte armen, brommend en door de knieën zakkend een vliegtuig nadoet.
In weer een ander programma dat Smartrobot.solutions levert vertelt de IPAL een verhaal waarbij het kind tussendoor moet raden hoe een personage zich zou voelen. Hiermee wordt het kind uitgedaagd tot het herkennen van emoties, terwijl er bijvoorbeeld een fictief of inhoudelijk verhaal wordt verteld. De robot sluit af: “Zullen we een dansje doen?” Met een brede lach op het gezicht danst het kind met de robot.